Har du lest gjennom hele bibelen?


Har du lest gjennom hele Bibelen? Vil du gjøre det sammen med meg?
Jeg leser et kapittel hver dag, og så blogger jeg om det jeg har lest, og hvordan det har berørt meg.
Noen ganger i ord, ofte i bilder. Du er velkommen til å følge meg på reisen!

fredag 8. mai 2015

Hvorfor alle disse reglene? 3. Mosebok 13



Se for deg at du lever på denne tiden som 3. Mosebok skildrer. Ville du ikke lure på hvorfor du må følge alle disse reglene? Ville det ikke føles tungt og slitsomt? Alle disse reglene kan virke strevsomme, ja det er nesten så man kan tenke at den som fant på alle disse reglene ikke ville folket noe godt i det hele tatt.

Men det ville han. Det ser jeg nå, når jeg ser litt på hva meningen med alt dette kan ha vært. I kapittel 13 vers 45-46 står det: "Den som er angrepet av en slik sykdom, skal flerre klærne sine og la håret henge fritt. Han skal skjule skjegget og rope: «Uren, uren!» Så lenge han er angrepet, er han uren. Han skal bo for seg selv. Utenfor leiren skal han holde til." Dette var sikkert lite hyggelig for den som var uren, men jeg kan tenke at hensikten med denne regelen var at ingen andre skulle bli smittet av sykdommen. En regel som altså kan virke litt rar og uforståelig hadde en god hensikt.

Hvor ofte skjønner ikke jeg hvorfor Gud vil ha meg til å gjøre noe? Skal jeg la være å gjøre det fordi jeg ikke forstår, eller at det virker rart? Kanskje har han en plan eller hensikt som jeg ikke kan se. Det må jeg stole på. Neste gang jeg tenker at ting kan virke rart, vil jeg tenke at Gud har en plan. Hans hensikt er alltid god!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar