Har du lest gjennom hele bibelen?


Har du lest gjennom hele Bibelen? Vil du gjøre det sammen med meg?
Jeg leser et kapittel hver dag, og så blogger jeg om det jeg har lest, og hvordan det har berørt meg.
Noen ganger i ord, ofte i bilder. Du er velkommen til å følge meg på reisen!

fredag 24. april 2015

Et liv i lovprisning! 3. Mosebok 1-5


Hva om jeg fortalte deg at du ikke trenger å sette av en spesiell tid til bønn og lovprisning? Ikke misforstå - det er ikke feil å sette av tid, men du må ikke. Har du lest 3. Mosebok med oss denne uken, så vet du at det stort sett består av beskrivelser av offerhandlinger. Dette er tungt og vanskelig for meg, og det er stort sett ganske vanskelig å vite hva jeg skal ta med meg fra dette. Er det noe oppbyggelig her i det hele tatt? 

La oss sammen se på disse offerhandlingene for å få et innblikk i hva det egentlig dreier seg om.

Brennofferet måtte til for å bygge en bro mellom Gud og en synder. Gud ga en forskrift om hva som var nødvendig å gjøre. Når dette ble gjort, var Gud fornøyd. Dyret som lå på alteret var en soning for menneskets synd.
Grødeofferet kom etter brennofferet som et takknemlighetsoffer. Man ofret da det beste av grøden sin.
Fredsofferet var frivillig og gitt som et tillegg til brennofferet.
Syndofferet var gitt for å få tilgivelse for utilsiktede synder og renselse.
Skyldofferet var også gitt for å få tilgivelse, men på en mer fullstendig måte. Det var en måte for synderen å betale prisen for det han/hun hadde gjort.

På denne tiden måtte man virkelig sette av tid og krefter til å ofre! Det er heldigvis ikke nødvendig nå lenger. Jesus kom og tok på seg våre synder, slik at nå kan vi be direkte til Gud. Gud vil da tilgi oss hvis vi ber han om det.

Men hva kan vi lære av disse offerhandlingene? Jeg tenker at det var en måte å lovprise Gud på. På den samme måten kan vi lovprise Gud i dag, men offerhandlingene er erstattet av bønn og andre former for lovprisninger. Hvordan kan vi ære Gud i dag? Det kan du høre mer om i podcasten under.




Oversikten over de forskjellige ofrene er bearbeidelse av informasjon funnet her

Ha en fantastisk uke i lovprisning til Ham!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar