Har du lest gjennom hele bibelen?


Har du lest gjennom hele Bibelen? Vil du gjøre det sammen med meg?
Jeg leser et kapittel hver dag, og så blogger jeg om det jeg har lest, og hvordan det har berørt meg.
Noen ganger i ord, ofte i bilder. Du er velkommen til å følge meg på reisen!

onsdag 15. april 2015

Hvem vil du være? 1. Johannes 1-4


Det første brevet fra Johannes er et brev som fokuserer mye på kjærligheten. Allikevel er det kanskje ikke den rosenrøde gode følelsen som mange av oss tenker på når vi hører ordet kjærlighet. Nei, denne type kjærlighet får konsekvenser. 

Jeg opplever disse kapitlene som refsende, men på en god måte. Johannes vil ha oss til å følge den rette vei, holde oss til den sannheten som vi kjenner. Vi trenger en slik påminnelse. Jeg gjør i alle fall det.

Nedenfor har jeg skrevet opp en del bibelvers. Dette kan virke som harde, ja kanskje til og med litt krasse ord å skulle følge. Vi må vel være perfekte for å få dette til? Jeg er ikke perfekt, men jeg vil allikevel prøve. Det viktige å huske er at vi gjør det med Jesus på laget, han hjelper oss med å "få det til" - hvis vi lar ham. Og hvis vi ikke får det til? Da er det viktig å huske kapittel 1, vers 9. Det er tilgivelse, dersom vi bekjenner!

Etter disse bibelsitatene følger en video. Jeg har laget spørsmål basert på disse bibelversene. Jeg tror at disse versene er like utfordrende for meg som for deg.

Å vandre i lyset
1,7 Men dersom vi vandrer i lyset, slik han selv er i lyset, da har vi fellesskap med hverandre, og blodet fra Jesus, hans Sønn, renser oss for all synd. 
2,10 Den som elsker sin bror, blir i lyset og fører ikke noen til fall.

Å bekjenne våre synder
1,9 Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett. 

Å være i ham
2,6 Den som sier: «Jeg er i ham», må leve slik Jesus levde. 

Kjærligheten
2,15 Elsk ikke verden, heller ikke det som er i verden! Den som elsker verden, har ikke kjærligheten til Far i seg. 
3,17 Men den som har mer enn nok å leve av og likevel lukker sitt hjerte når han ser sin bror lide nød, hvordan kan han ha Guds kjærlighet i seg? 
4,7 Mine kjære, la oss elske hverandre!
          For kjærligheten er fra Gud,
          og hver den som elsker, er født av Gud
          og kjenner Gud.
4,20  Den som sier: «Jeg elsker Gud», men likevel hater sin bror, er en løgner. For den som ikke elsker sin bror som han har sett, kan ikke elske Gud som han ikke har sett.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar